In het jubileumjaar ‘Deventer 1250’ heeft Museum De Waag een meesterwerk van Deventer kunstschilder Bartholomeus Breenbergh (1598-1657) aangekocht. Het gaat om het werk Boslandschap met Latona en de Lycische boeren. Het doek is gesigneerd ‘B. Breenberch f. 1630’ en verbeeldt een bijzondere passage uit Ovidius’ Metamorfosen, dat voor vele kunstenaars een bron van inspiratie was. Dankzij de oplettendheid van Breenbergh-kenner Paul Brinkmann en de bemiddeling van kunsthandelaar Jan Six is het werk aangekocht bij Sotheby’s in New York. Het schilderij wordt toegevoegd aan de collectie van Museum De Waag. Garrelt Verhoeven, directeur van Museum De Waag: ‘Deventer heeft een groot deel van zijn kunstenaars en hun werk uit zien vliegen. Er is mondjesmaat wat voor de stedelijke collectie overgebleven. Het is geweldig dat we in dit bijzondere jaar weer een topstuk kunnen toevoegen aan de collectie’. Het is het derde topstuk in vier jaar tijd voor de Deventer collectie. In 2015 werd het Portret van een jongeman, mogelijk Groothertog Cosimo III van Gerard ter Borch aangekocht door Vereniging de Waag en een jaar later werd Het Laatste Avondmaal van meestervervalser Han van Meegeren geschonken aan de stad door de erven Schoemaker.

Breenbergh Fonds en expositie
Kunstliefhebber en Breenbergh-onderzoeker Paul Brinkmann uit Deventer heeft ter gelegenheid van deze bijzondere aankoop besloten om een speciaal Breenbergh Fonds in te stellen. Brinkmann: ‘Het fonds is bedoeld om toekomstige uitbreidingen van de Breenbergh collectie mogelijk te maken, maar is ook bestemd voor restauraties, onderzoek, exposities en publicaties over Bartholomeus Breenbergh. Ik ben al jaren gefascineerd door deze Deventer kunstenaar en wil met dit fonds graag een bijdrage leveren aan de bekendheid van deze meester van het Italiaanse landschap’. In 2020 zal er met steun van het nieuwe fonds een overzichtstentoonstelling ‘Het Italië van Bartholomeus Breenbergh’ ingericht worden in Museum De Waag, precies vier eeuwen nadat Breenbergh zich in 1620 in Rome vestigde. Kunsthistorica Saskia Cohen-Willner en Paul Brinkmann zullen als gastcuratoren meewerken aan deze eerste aan Breenbergh gewijde oeuvretentoonstelling.

Bartholomeus Breenbergh
Bartholomeus Breenbergh werd in 1598 geboren in Deventer. Na het overlijden van vader Breenbergh, die stadsapotheker was, verliet het gezin in 1607 de Hanzestad en verhuisde naar Hoorn. Breenbergh begon zijn loopbaan vermoedelijk bij Jan Pynas in Amsterdam en op jonge leeftijd vertrok hij al naar het kunstzinnige Rome (1619). De schilder is samen met Cornelis van Poelenburgh mede-oprichter van de schildersgroep de Bentvueghels. Zijn naam Bartolomeo van Deventer, alias het Fret (de zogeheten bentnaam) is nog te lezen op een portretreeks van de Bentvueghels (collectie Boijmans Van Beuningen). Breenbergh verbleef van 1619 tot 1629 in Rome en werd later in Amsterdam een succesvol kunstschilder en koopman.

Het Nederlandse Breenbergh oeuvre
Schilderijen van Breenbergh zijn een zeldzaamheid in Nederlandse musea. Tot de dag van vandaag waren er slechts drie exemplaren bekend. Vanaf nu bezit Museum De Waag als enige museum twee gesigneerde schilderijen van deze beroemde Italianisant. In 1926 werd het eerste schilderij gekocht: Landschap met de tempel van Minerva Medica. Het werk kostte fl. 650,- en was de duurste aankoop ooit. Directeur Houck wist in 1930 een tweede werk van de schilder te kopen: een getekend landschap met antieke ruïne uit 1626. Het grootste deel van het Nederlandse Breenbergh- oeuvre bevindt zich in het Rijksmuseum met naast het schilderij Jacob worstelt met de engel vooral een grote verzameling tekeningen en prenten. In 1993 kocht het Mauritshuis Landschap met nimfen (en Diana). Daarnaast zijn er nog vele prenten en tekeningen in andere bekende nationale musea. Internationaal is het werk van Breenbergh (schilderijen, tekeningen en grafiek) te zien in o.a. het Metropolitan Museum in New York, het Louvre in Parijs en in het J. Paul Getty Museum in Los Angeles.