A Bridge Too Far A Bridge Too Far

Bommen Berend in Bathmen

Volle bak in Cultuurhuus Bathmen tijdens ‘De Bommen Berend Show’ van erfgoedorganisatie Deventer Verhaal en de IJsselacademie. Een intiem solo-optreden van Hendrik Jan Bökkers, een quiz en diverse presentaties over het Rampjaar 1672 stonden op het menu.

Hendrik Jan Bökkers tijdens de Bommen Berend Show in Bathmen

Afgelopen maandag kwamen ruim honderdzestig bezoekers af op de themashow die geheel in het teken stond van het Rampjaar 1672 en de Münsterse krijgsheer ‘Bommen Berend’. Twee lezingen, een uitdagende quiz en een solo-optreden van zanger en gitarist Hendrik Jan Bökkers waren de ingrediënten van een volmaakte avond vol geschiedenis.

Podcast
Bökkers verwierf met name in het oosten van het land faam als gitarist van Jovink en de Voederbietels. Sinds 2007 tourt hij met zijn eigen band Bökkers door heel Nederland. Speciaal voor de podcast ‘Bommen Berend in Overijssel’ van de IJsselacademie schreef Bökkers de iconische titelsong waarbij hij zich liet inspireren door de vele scheldnamen voor de Münsterse bisschop

De Bommen Berend Show was een groot succes in Bathmen!

Rampjaar in Deventer
“Dit jaar herdenkt Nederland op grote schaal het Rampjaar. De Nederlandse Republiek was in het voorjaar van 1672 in oorlog met maar liefst vier vijanden tegelijk: Engeland, Frankrijk en de Duitse bisdommen Keulen en Munster. De vorst-bisschop van Münster, Bernard von Galen alias ‘Bommen Berend’ veroverde in een maand heel Overijssel” vertelt Eelco Versteeg van Deventer Verhaal.

“Om aandacht te vragen voor het leed dat de bevolking destijds heeft moeten ondergaan, hebben we samen met onze collega’s van de IJsselacademie een avond rondom deze krijgsheer georganiseerd. Het Cultuurhuus in Bathmen is een perfecte plek om dat bijzondere, maar voor die tijd ook onrustbarende verhaal te presenteren.

Daarnaast staat in Museum De Waag tot en met 27 november de tentoonstelling ‘Het verraad van Deventer. Rampjaar 1672’ geprogrammeerd. In het museum kan je de belegering en overgave van de stad vanuit verschillende perspectieven beleven en zelf oordelen of Deventer zich tot het uiterste had moeten verdedigen of er verstandig aan deed de stad over te geven” vervolgt Versteeg.