Volle bak in Cultuurhuus Bathmen tijdens âDe Bommen Berend Showâ van erfgoedorganisatie Deventer Verhaal en de IJsselacademie. Een intiem solo-optreden van Hendrik Jan Bökkers, een quiz en diverse presentaties over het Rampjaar 1672 stonden op het menu.
Afgelopen maandag kwamen ruim honderdzestig bezoekers af op de themashow die geheel in het teken stond van het Rampjaar 1672 en de MĂŒnsterse krijgsheer âBommen Berendâ. Twee lezingen, een uitdagende quiz en een solo-optreden van zanger en gitarist Hendrik Jan Bökkers waren de ingrediĂ«nten van een volmaakte avond vol geschiedenis.
Podcast
Bökkers verwierf met name in het oosten van het land faam als gitarist van Jovink en de Voederbietels. Sinds 2007 tourt hij met zijn eigen band Bökkers door heel Nederland. Speciaal voor de podcast âBommen Berend in Overijsselâ van de IJsselacademie schreef Bökkers de iconische titelsong waarbij hij zich liet inspireren door de vele scheldnamen voor de MĂŒnsterse bisschop
Rampjaar in Deventer
âDit jaar herdenkt Nederland op grote schaal het Rampjaar. De Nederlandse Republiek was in het voorjaar van 1672 in oorlog met maar liefst vier vijanden tegelijk: Engeland, Frankrijk en de Duitse bisdommen Keulen en Munster. De vorst-bisschop van MĂŒnster, Bernard von Galen alias âBommen Berendâ veroverde in een maand heel Overijsselâ vertelt Eelco Versteeg van Deventer Verhaal.
âOm aandacht te vragen voor het leed dat de bevolking destijds heeft moeten ondergaan, hebben we samen met onze collegaâs van de IJsselacademie een avond rondom deze krijgsheer georganiseerd. Het Cultuurhuus in Bathmen is een perfecte plek om dat bijzondere, maar voor die tijd ook onrustbarende verhaal te presenteren.
Daarnaast staat in Museum De Waag tot en met 27 november de tentoonstelling âHet verraad van Deventer. Rampjaar 1672â geprogrammeerd. In het museum kan je de belegering en overgave van de stad vanuit verschillende perspectieven beleven en zelf oordelen of Deventer zich tot het uiterste had moeten verdedigen of er verstandig aan deed de stad over te gevenâ vervolgt Versteeg.